Framtiden är ljus

I läsande stund befinner jag mig på tyst retreat utanför Linköping till och med fredag förmiddag. Det ska bli fantastiskt att få kalibrera om en stund och få lyssna till den röst som så lätt annars överröstas, Guds röst. Men vilken vecka jag har bakom mig!
Tisdagen började i vanlig ordning med mycket administrativt jobb medan jag under onsdagen först hängde med penionärsgänget som träffas för bön varje vecka, sedan med efterkonfirmaderna där vi dök ned i fastans betydelse och funderade på vad vi kan göra av fastetiden i våra liv detta år. Någon timme senare fylldes kyrkan av scouter som lärde sig om sjukvård medan de äldsta, äventyrarscouterna gjorde patrullmärken. Så fint att få möta Habos barn och unga (stor efterfrågan på ledare finns hos scouterna!!).
Under torsdagen väntade en av veckans höjdpunkter för mig. Att få hänga två timmar på Hagabodaskolan tillsammans med andra ungdomsledare och tävla, skratta, spela pingis, lyssna och prata med högstadieeleverna. Ovärderlig tid.
Fredagskvällen inleddes med Java Light där ett riktigt härligt gäng mellanstdiebarn möttes som är så engagerade för verksamheten/föreningen/församlingen och ger så mycket tillbaka. Framtiden!! På Java var vi ett behändigt gott gäng som hängde hela kvällen. Det är berörande och hoppfullt att se hur de delar med sig av sig själva, sina vittnesbörd, sin kamp och sin glädje till mig och varandra. Och se hur fördomar sakta men säkert suddas ut dem emellan. Att jag får leka, be, skratta, lida och sladda i EPA-traktorer med ungdomar, på arbetstid, tackar jag er ödmjukast för!
Lördagsnatten spenderades i Immanuelskyrkan på ungdomsmötet Connect där livsviktiga kontakter knyts mellan ungdomar runtom i regionen. Och sedan tillsist gudstjänsten i söndags. Sådan glädje att få mötas tillsammans över så många gränser och olikheter för att fira Jesus och ljuset – uppenbarelsens ljus! Innan jag gick på helg agerade jag pizzabud på Equmenia Habos årsmöte som var mer välbesökt än på många år och med en medelålder som var lägre än förväntat. Fantastiskt kul med så mycket engagemang och input från barnens håll. Framtiden är ljus vänner!

Julia Ekman